lauantai 3. maaliskuuta 2012

Haaste 2

Tylymuija välitti minulle myös toisen haasteen. Tällä kertaa tehtävänä on kertoa kahdeksan faktaa itsestään. Näitä faktoja on kyllä yllättävän vaikeaa keksiä, kun ei halua, että ne ovat tasoa olen ihminen tai jotain muuta yhtä tylsää/itsestäänselvää :) Tykkään lukea tällaisia haasteita blogeista, koska niistä selviää blogin kirjoittajista asioita, jotka eivät välttämättä muuten tulisi blogissa esiin.

1. Olen ollut kasvissyöjä noin 12 vuotta. Sanon siksi noin, että en ihan 100% varmasti muista kuinka kauan siitä on kun lopetin lihan syönnin :) Lähemmäs 10 vuoteen en syönyt punaista lihaa, kanaa enkä mereneläviä, mutta viimeiset pari kolme vuotta olen taas meriörvelöitäkin syönyt. Syyni kasvissyöntiin ovat osittain eettiset ja osittain vain makuasia. En ole koskaan pitänyt erityisemmin lihasta, söinkin lähinnä jauhelihaa, lauantaimakkaraa ja kanaa ennen kuin luovuin niistäkin. En ole ikinä syönyt kokolihapihviä, ainakaan niin, että sen muistaisin (eli joskus pienenä lapsena olen saattanut syödä, mutten muista asiaa). Kalan syöntinikin rajoittui aiemmin purkkitonnikalaan, mutta nykyisin miedot kalat, simpukat ja ravut ovat suurta herkkuani. Harmi, että kala on niin kallista Suomessa, sillä söisin sitä mielelläni enemmänkin!

2. Jollain tapaa edelliseen liittyen...Pidän eläimistä enemmän kuin useimmista ihmisistä. En nyt sinänsä mikään ihmisvihaaja ole, mutta yleisesti ottaen ihmiset ovat julmia ja tyhmiä, kun taas harva eläin on huvikseen julma. Itse en ikinä pystyisi tappamaan itse eläintä (kaloja yms. lukuunottamatta) ravinnokseni tai varsinkaan huvikseni. En kuitenkaan saarnaa lihansyöjille heidän ravinnostaan, se on mielestäni kaikkien oma valinta. Sen sijaan mitään urheilumetsästystä en hyväksy, jos eläin pitää tappaa, tulisi se käyttää sitten johonkin järkevään hyväksi.

3. Minulla on tällä hetkellä kaksi tatuointia ja suunnitteilla kaksi lisää. Ensimmäisen tatuoinnin otin 15-vuotiaana, papereita ei edes kysytty :) Olisin jo ottanut useammankin tatskan, mutta raha on ollut esteenä, varsinkin kun suunnitteilla on vähän isompia ja monimutkaisempia kuvia.

4. Olen maailman laiskin siivooja, tiskaaja ja pyykinpesijä. Kuitenkin inhoan myös sitä, jos ympärilläni on sotkua ja likaa, joten useimmiten asuntoni on suhteellisen siisti. Pienessä yksiössäni on melko rajallisesti säilytystilaa, joten kaikki tavarani eivät ole niin siististi ja järjestelmällisesti aseteltu kuin haluaisin, mutta perussiisteyden yritän pitää yllä. Joissain asioissa minulla on hieman pakkomielteistä järjestelytarvetta, esim. tykkään järjestellä luomivärejäni joko värien mukaan tai aakkosjärjestykseen. Haluaisin myös, että kirjani ovat hyllyssä vähintäänkin aiheittain järjestettynä ja niin, että ne ovat suorissa, tasaisissa riveissä. Tämä on kuitenkin melko vaikeaa, koska kirjahyllyni eivät ole kovin syvät ja monet kirjat tulevat siksi reunojen yli :( Nykyisessä asunnossani on  muuten tiskikone, mikä on ehkä parasta koko asunnossa!!!

5. En ole värjännyt hiuksiani syksyn 2006 jälkeen. Aiemmin minulla on ollut vaalean kuparinsävyiset, tummanpunaiset, punaruskeat ja tummanruskeat hiukset, mutta kyllästyin jatkuvaan värjäilyyn. Hiukseni kasvavat todella nopeasti ja värit tarttuvat hiuksiini huonosti, joten niitä pitäisi värjätä todella usein. Nyt olen siis ollut ihan luonnollisessa värissäni (vaalea) jo useamman vuoden ajan ja ihan tyytyväinen olen hiuksieni väriin.

6. En usko, että minulla on omasta mielestäni koskaan tarpeeksi luomivärejä. Siskoni sanoo aina, että minulla on luomivärejä 50 ihmiselle loppuelämäksi, mutta tosiasiassa pidän itse omaa kokoelmaani aika pienenä. Kaikki palettien napit ja yksittäiset värit yhteenlaskettuna minulla on arviolta noin 170 luomiväriä, ja minusta se ei ole edes kauhean paljon. Iso osa väreistäni on vielä kaiken lisäksi näytteitä. Haaveissa olisi hankkia muun muassa Manlyn 120 paletti ja Coastal Scentsin Ultra Shimmer ja Metal Mania 88 paletit, ja tietenkin hyvin paljon yksittäisiä värejä (Fyrinnaeltakin tulossa uusia värejä..). Tarkistin muuten huvikseni luomivärien määrän ja aika hyvin olin arvioinut, sillä laskelmieni mukaan minulla oli 171 eri luomiväriä, mutta tänään saapui 8 uutta lisää, eli nyt luku on 179!

7. Tykkään tosi paljon piirretyistä. Varsinkin vanhemmat Disney -piirretyt ja Hayao Miyazakin elokuvat on ihania. Uudemmat tietokoneanimaatiot eivät innosta niin paljon, mutta joitain hyviä niistäkin löytyy. Viimeksi katsoin Näin koulutat lohikäärmeesi -elokuvan ja tykkäsin kyllä siitä, se lohikäärme oli söpö :) Piirrettyjen lisäksi katselen useimmiten kauhuelokuvia.

8. Käyn usein baareissa selvinpäin. Alkoholia siis käytän, mutta veikkaisin, että noin puolet elämäni baarireissuista (joita on kieltämättä paljon) olen ollut täysin selvä. Usein juon vain pari sidukkaa ja todella harvoin juon itseni oikeasti humalaan. Minulla on vähän liian hyvä alkoholinsietokyky, joten humalaan itsensä juominen tulee liian kalliiksi, ja on kyllä tarpeeksi monta kertaa tullut todettua, ettei sitä kännissä ole kovin fiksu ;)


Haasteen voisin välittää eteenpäin Kissaämmälle! Jos joku bloggaaja tahtoo tämän myös tästä napata niin ottaa vaan vapaasti ja sanoo, että minä lupasin :)

2 kommenttia :

  1. Kiitos! Tein tuollaisen just vasta, täältä löytyy: http://kissaamma.blogspot.com/2012/02/one-lovely-blog-award.html :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitenhän tuo oli multa jäänyt huomaamatta :) No joka tapauksessa kiva lukee tällaisia!

      Poista