perjantai 16. lokakuuta 2015

Varma syksyn merkki

Joillekin syksyn merkki voi olla pakottava tarve alkaa käyttää huivia tai kasvava teen kulutus. Minullakin nämä kyllä tapahtuvat, mutta on yksi vielä varmempi merkki syksystä, eikä se ole yhtään niin ihana kuin nuo edeltävät. Vaikka syksy on lempivuodenaikani, tuo se mukanaan yhden todella ikävän vaivan. Käsieni iho nimittäin muuttuu hiekkapaperiksi, ja iho rapsahtelee rikki kuin puista tippuneet, kuivuneet lehdet kenkien alla.


En laita tämän enempää kauhukuvia :).


Käsien kuivuminen alkoi minulla muutama vuosi sitten ja on nyt joka vuotinen päänvaiva. Kesäisin kädet pääsevät hetkeksi tilaan, jossa eivät ole halkeilevan kuivat, mutta muuten iho on jatkuvasti ongelmallinen. Tätä ei yhtään helpota se, että olen maailman laiskin käsien rasvaaja. Muun kropan muistan kyllä rasvailla, mutta kädet tahtovat unohtua. Olen yrittänyt helpottaa asiaa ripottelemalla käsirasvoja vähän ympäriinsä, mutta silmäni ilmeisesti näkevät valikoidusti, ja ne käsirasvat jäävät jotenkin näkökentän ulkopuolelle. 

Käsien kuivumiseen ei kuitenkaan taida olla muuta apua kuin se rasvaaminen. Tietenkin sisäisesti nautitut öljytkin auttavat ihon kuntoa, mutta ruokavalioni sisältää jo hyviä rasvoja, enkä usko niiden lisäämisen pelastavan kuivia käsiäni.  Minun täytyy kai vain opetella säännöllinen käsien rasvaus.

Löytyykö lukijoista kohtalontovereita? Laittakaahan parhaat vinkit käsien hoidosta jakoon kommenteissa!


Briefly in English: How do you know it's fall? Do you start wearing scarves? Or do you find yourself with a warm cup of tea more often? I know it's fall when the skin of my hands starts to crack like crazy. 
I really need to be more active with my hand lotion routine, but I seem to have a blind spot when it comes to hand lotions around my place. I could really use some tips on best hand care methods!

10 kommenttia :

  1. Hanskat on mulla auttanu syksyn käsikuivuuteen täällä vähän etelämmässä, talvella ei kai auta enää mikään. Yörasvaus ja sellaset kunnon paksut jankit auttaa, mutta mä ainakin tajuan alkaa käyttämään niitä vasta siinä vaiheessa kun tilanne on vähintään yhtä paha kuin kuvassa :/ Muuten en osaa sano kuin, että rasvaus, se on kai se ainoa oikea keino. Ja sitten tietenkin tarkat saippuoiden valinnat käsien pesuun ja näin :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä totta, että käsiä muistaa alkaa hoitaan vasta kun ne on jo huonossa kunnossa. Sama homma joka vuosi ja silti ei tajua alkaa kunnolla rasvaan ajoissa.

      Poista
  2. On kyllä valitettavasti tutun kuuloinen ongelma, tosin mulla vasta ensimmäisten kunnon pakkasten aikana. Olen alkanut nyt käyttämään puuvillahanskoja öisin, ja yritän muistaa vain rasvata, rasvata ja rasvata...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla riittä, että vähän ilmat viilenee, nii kädet kuivuu heti. Kai munkin pitäis hommata hanskat ja yrittää ees välillä niitä käyttää. En vaan tykkää yhtään siitä tunteesta, kun on hanskat kädessä. Vihaan sukkiakin :D.

      Poista
  3. Mulla sama vika :( Vaikka yöksi laitan tosi jankkia rasvaa ja puuvilla käsineet ja päivisin rasvaan joka välissä. Ei auta :/ Olen käyttänyt vaikka ja mitä rasvoja, niin ei. Mulla poksuu vaan nystyrät haavoille (ihan ku oisin tirvaissut jotain turpaan :) )muu osa kädestä on kunnossa. Joten en ymmärrä!
    -Tingeling-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, nuo nivelen kohdat tietenkin helpoiten halkeilee, kun iho venyy siitä sormia koukistellessa. Mulla kyllä menee muutenkin iho ihan ranteita myöten huonoon kuntoon käsissä. Mikähän tuohon auttais, jos rasvaaminenkaan ei oo helpottanut!?

      Poista
  4. Näyttää valitettavan tutulta :( Mulla atopian vuoksi tosin ympärivuotinen ongelma, jota ei ainakaan kumihanskojen käyttö töissä paranna.
    Yörasvailua harrastan ja töissä käsirasva koko ajan hollilla. Muuten en muista rasvailla. Aloitin lisäksi Iho-Omega- kapselit pari kuukautta sitten ja olen huomannut ehkä hienoista parannusta asiaan. En tosin osaa sanoa, onko uusi kokeilemani perusvoide myös osa"syyllinen" asiaan. Ai että kun harmittaa, ettei millään eläinkokeettomalla rasvalla saa ihoa pysymään edes siedettävässä kunnossa :/

    Tuli mieleen, että voisit kokeilla näitä luonnonkosmetiikan akuuttivoiteita paikallishoitoon: Dr. Hauschkalla on ainakin jääruohovoide ja Laveralla SOS-voide, joka sisältää antibakteerista mikrohopeaa eli voinee laittaa myös ihottumalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kumihanskat ei kyllä varmasti oo kauhean hyväksi iholle, mutta eihän sille mitään voi, jos töissä joutuu käyttään :(.
      Kiitos noista voidevinkeistä! Tuollaiset vois olla just hyviä niille pahimmassa kunnossa oleville kohdille käsissä.

      Poista
  5. Ihan sama ongelma täälläkin, mulla onneksi tilanne on vielä siinä mielessä aisoissa, että saan kädet rasvaamalla kuntoon. Olen huomannut, että kun iho on tuossa halkeilevan kuivassa tilassa, niin mulla toimii paremmin, että ensin laittaa alle jotain melko vesipitoista rasvaa, antaa sen imeytyä, ja sitten vasta laittaa päälle rasvaisempaa jankkia. Monena vuotena yritin ostaa aina vain tujumpia käsirasvoja, mutta jossain vaiheessa huomasin, että tämä yhdistelmä tuntui toimivan paremmin.

    Välillä käytän myös yöllä hanskoja, mutta yleensä revin ne unissani jossain vaiheessa pois. Ja niihin piti leikata sormenpäihin kolot, että puhelimen räplääminen onnistuu paremmin:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mää joskus sekoittelen tuhdimpaa ja kevyempää rasvaa, että saan sen tuhdimman imeytymään helpommin! Varmaan sama toimii tuossakin, että laittaa ensin toisen.
      Tuo sormenpäiden leikkaaminen hanskoistahan on loistava idea! Saa rasvat siististi pysyyn käsissä ja imeytymään, mutta samalla voi käyttääkin käsiä. Kokeilen, kunhan saan hanskat hommattua :).

      Poista